برای خرید تور های اقساطی با ما تماس بگیرید!

مکان های گردشگری استانبول

فهرست مطالب:

Rate this post

 

شهر استانبول که به طور رسمی پس از تاسیس جمهوری ترکیه به «استانبول» تغییر نام داد، به طور آزادانه توانست با بقایای باشکوه تاریخ طولانی و درخشان خود گسترش پیدا کند. در این جا حتی بی ذوق ترین بازدیدکنندگان هم از آثار تاریخی و گردشگری استانبول لذت خواهند برد و تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. اگرچه بسیاری از محبوب‌ ترین و بهترین مکان ‌ها برای بازدید نزدیک منطقه قدیمی سلطان احمد واقع شده‌ اند، اما مجموعه‌ های گردشگری خیره کننده ای از دیگر آثار، مکان‌ ها و جاذبه ها در نقاط دورتر شهر استانبول وجود دارد که میتوان از آن بازدید کرد. ما در این مقاله به معرفی مکان های گردشگری استانبول میپردازیم و به شما کمک میکنیم تا برنامه بازدید خود از این شهر را بهتر بچینید. همراه ما باشید.

 

1. مسجد ایاصوفیه

در کتاب ‌های تاریخی نوشته شده است که هنگامی که امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس برای اولین بار وارد کلیسای ساخته شده (در سال 536 میلادی) توسط خود شد، فریاد زد: «خدا را سپاس که لایق انجام چنین کاری بودم، ای سلیمان! من از تو جلوتر هستم».

مسجد ایاصوفیه كه يكي از مهم ترين مکان های گردشگری استانبول برشمرده ميشود، به نوعی نماد باشکوه و در عین حال هولناک امپراتور بیزانس در مورد ثروت و توانایی خود بود تا بتواند توانایی مالی و فنی خود را به جهانیان ثابت کند. از زمان ساخته شدن این مسجد، گروه‌ های سنتی معتقد بودند که منطقه اطراف کلیسا مرکز رسمی جهان است.

پس از فتح قسطنطنیه توسط ارتش عثمانی، ایاصوفیه این کلیسا را تبدیل به مسجد کرد. اما در قرن بیستم این مسجد تبدیل به موزه شد و از آن پس تنها برای مقاصد گردشگری از آن استفاده شد. در سال 2020 این مکان مجددا به مسجد تغییر کاربری داد تا لقب یکی از ارزشمندترین بناهای دیدنی در استانبول را دریافت کند.

 

2. بازدید از مسجد آبی

يكي ديگر از مکان های گردشگری استانبول مسجد آبي نام دارد. این مسجد زیبا یک هدیه معماری بزرگ از سمت سلطان احمد اول به پایتخت کشور خود بود که امروزه به نام مسجد آبی شناخته میشود. مسجد آبی بین سال های 1609 تا 1616 ساخته شد. پس از اتمام کار ساخت آن غوغایی در سراسر جهان اسلام ایجاد شد زیرا دارای شش مناره (به اندازه تعداد مناره های مسجد بزرگ مکه) بود. البته میتوانست دارای هفت مناره هم باشد اما به دلیل مخالفت ها، آن را به مکه هدیه دادند تا موج انتقادات را خاموش کنند. این مسجد نام مستعار خود را از تزئینات داخلی ده ‌ها هزار کاشی ایزنیک گرفته است و تمام جلوه ‌ها و رنگ‌ های فضای داخلی، مسجد را به یکی از بهترین دستاورد های معماری امپراتوری عثمانی بدل کرده است.

 

3. آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین مکان های گردشگری استانبول است. این تالار زیرزمینی عظیم که شباهت بسیاری به کاخ دارد، توسط 336 ستون در 12 ردیف پشتیبانی ميشود و زمانی منبع تامین آب امپراتوری بیزانس بود. این پروزه توسط کنستانتین کبیر آغاز شد اما کار اتمام آن توسط امپراتور ژوستینیان در قرن ششم به پایان رسید.

بسیاری از ستون هايي كه در ساخت و ساز اين تالار مورد استفاده قرار گرفتند، از سازه هاي كلاسيك قبلي بازيافت شده اند و داراي حكاكي هاي زينتي هستند. يكي از معروف ترين حكاكي هاي اين تالار پايه ستون هاي معروف به «سنگ هاي مدوسا» هستند كه در گوشه شمال غربي اين آب انبار وجود دارند. پيشنهاد ميكنيم حتما از اين آب انبار بازديد كنيد تا از تماشاي ستون هاي آن كه به زيبايي نورپردازي شده اند لذت ببريد و تجربه اي بي نظير از گشت و گذار در مکان های گردشگری استانبول براي خود رقم بزنيد.

 

4. هیپودروم

اثر باستاني هيپودروم توسط سپتيميوس سوروس در سال 203 ميلادي آغاز شد و توسط كنستانتين كبير در سال 330 ميلادي تكميل شد. اين مكان مركز زندگي عمومي بيزانس و صحنه بازي ها و مراسم باشكوه ارابه دواني و كشتي هاي باستاني بود.

امروز بقاياي زيادي از هيپودروم به جز بخش كوچكي از ديوارهاي گالري در ضلع جنوبي براي ديدن باقي نمانده است. در ضلع شمال غربي آن يك فواره قرار دارد كه توسط امپراتور آلمان به نام ويليام دوم در سال 1898 به سلطان عثماني اهدا شد.

10 تفریح هیجان انگیز در دبی بیشتر بخوانید: 10 تفریح هیجان انگیز در دبی + معرفی

همچنين سه اثر باستاني در سمت جنوب غربي اين مكان وجود دارد كه در ليست مکان های گردشگری استانبول قابل مشاهده اند؛ اولي يك ابليسك مصري به ارتفاع 20 متر است. دومي ستون مار نام دارد كه توسط كنستانتين از دلفي به اينجا آورده شده است. سومي هم يك ابليسك سنگي است كه در ابتدا با يك روكش برنزي و طلايي پوشيده شده بود تا اينكه توسط سربازان چهارمين جنگ هاي صليبي در سال 1204 به سرقت رفت.

 

5. بازار بزرگ استانبول

براي بسياري از گردشگران، گشت و گذار و خريد كردن در استانبول و بازارهاي آن، به اندازه بازديد از موزه ها و جاذبه هاي ديدني آن جذاب است. براي اين دسته از گردشگران بازار بزرگ مكان بسيار مناسبي است. بازار بزرگ سرپوشيده استانبول، اولين مركز خريد در جهان است كه يك محله كامل شهر را در بر ميگيرد جزو بهترين پيشنهادها براي بازديد از مکان های گردشگری استانبول هم در نظر گرفته شده است. اين بازار با ديوارهاي ضخيم بين مسجد نوروسمانيه و مسجد بيازيت محاصره شده است.

ورود به بازار از طريق 11 دروازه امكان پذير است و هزارتوي گذرگاه هاي طاق دار با مغازه ها و غرفه هايي كه به فروش سوغاتي و صنايع دستي تركيه مشغول هستند، پوشيده شده است. خريد و فروش هاي مختلفي از طريق اين بازار صورت ميگيرد كه همچنان هم رونق دارند. در نزديكِ ورودي بازار ستون سوخته Divanyolu Caddesi قرار دارد. اين اثر كنده كاري شده كه هنوز 40 متر ارتفاع دارد توسط كنستانتين كبير برپا شد و تا سال 1105 مجسمه برنزي كنستانتين را در خود جاي داده بود.

 

6. بازار ادويه

يكي ديگر از مکان های گردشگری استانبول بازار ادويه است. بازار ادويه استانبول جايي است كه ميتوانيد خوراكي‌هاي لوكوم، ميوه‌هاي خشك، آجيل، سبزيجات و البته ادويه‌جات را در آن پيدا كنيد. بخش عمده اي از پولي كه براي ساخت اين بازار مورد استفاده قرار گرفت، از ماليات‌ هايي بود كه دولت عثماني از محصولات مصري دريافت ميكرد، به همين دليل است كه نام اين بازار در تركي «بازار مصر» است. بازار ادويه يكي از محبوب ترين جاذبه هاي گردشگري استانبول است كه در زمان هاي خاصي از روز گروه هاي توريستي زيادي را از سمت كشتي هاي كروز كه در استانبول پهلو ميگيرند به سوي خود جذب ميكند. اگر ميخواهيد از جمعيت زياد دوري كنيد، پيشنهاد ميكنيم از ساعت 11 صبح يا بعد از ساعت 4 بعد از ظهر به اين بازار كه يكي از مکان های گردشگری استانبول است، مراجعه كنيد.

درست در مجاورت ورودي اصلي بازار ادويه، مسجد باشكوه Yeni Cami قرار دارد كه در سال 1615 كار ساخت آن آغاز شد و در سال 1663 ساخت آن به پايان رسيد. پيشنهاد ميكنيم زماني كه در حال گشت و گذار در اين منطقه هستيد، به معماري داخلي بازار نگاهي بيندازيد و از كاشي كاري ها  و ورق هاي طلاي تزئيني آن لذت ببريد.

 

7. کلیسای چورا

هفتمين مورد از مکان های گردشگری استانبول، كليساي چورا نام دارد. چورا (Chora) در زبان يوناني به معناي «كشور است». كليساي چورا که درست خارج از ديوارهاي شهر قديمي قسطنطنيه قرار دارد و اولين بار در قرن پنجم ساخته شد. آنچه كه اكنون ميتوانيد از آن بازديد كنيد در واقعا ششمين بازسازي اين ساختمان است چرا كه در قرن نهم به طور كامل ويران شد و از قرن يازدهم تا چهاردهم دچار چندين تغيير بنيادين در ظاهر خود شد. اين كليسا پس از فتح قسطنطنيه توسط عثماني ها به مسجد تبديل شد و در سال 1945 به موزه تبديل شد. در سال 2020 مجددا به مكان عبادي فعال بدل شد و همچنين جزو مکان های گردشگری استانبول هم در نظر گرفته شد.

اين بناي تاريخي به دليل وجود موزاييك هاي زيباي افسانه اي قرن چهاردهمي خود كه تقريبا به صورت دست نخورده و تكه تكه در شبستان همچنان وجود دارند، شهرتي جهاني دارد. همچنين نقاشي هاي ديواري موجود در امتداد ديوارها و گنبدهاي آن نيز جاذبه هاي ارزشمندي هستند كه بايد  آن را ببينيد. اين نمونه هاي باورنكردني از هنر بيزانس طيف گسترده اي را را در بر ميگيرد كه شامل موضوعات مختلف، شجره نامه مسيح و داستان هاي عهد جديد است.

 

بازديد از استانبول به كمك سايت با ما سفر

اگر تصميم داريد تا به استانبول سفر كنيد و از مکان های گردشگری استانبول بازديد نماييد، ميتوانيد از خدمات گردشگري باما سفر بهره مند شويد. ما بهترين خدمات گردشگري از جمله تور اقساطی استانبول را براي شما فراهم كرده ايم تا بتوانيد از سفري آرام و خاطره انگيز در استانبول لذت ببريد.با ما سفر همچنین امکان سفر با تور استانبول اقساطی را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید هزینه سفر خود را بصورت قسطی پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین بلاگ های ما

بازگشت
مشاوره تلفنی
تماس با پشتیبانی